Tramwaje elbląskie

Tematy związane z komunikacja miejską (tramwaje, autobusy)
gringo
Bywalec
Posty: 35
Rejestracja: 28 wrz 2015, 15:09
Kontaktowanie:

Tramwaje elbląskie

Postautor: gringo » 04 paź 2015, 22:21

Tramwaje w Elblągu – system transportu tramwajowego zarządzany przez Tramwaje Elbląskie, spółkę komunalną miasta Elbląg. Jest drugim w kolejności, najstarszym systemem tramwajów elektrycznych (po Wrocławiu), wprowadzonym na terenie obecnej Polski. Ich historia sięga 1895 roku.

System obsługuje 5 linii, w tym 4 funkcjonują 7 dni w tygodniu, a jedna w dni powszednie. Tramwaje poruszają się po torach o rozstawie szyn 1000 mm i łącznej długości 32 km toru pojedynczego.

Od początku istnienia aż do roku 1956 elbląska sieć eksploatowana była wyłącznie poprzez tramwaje dwukierunkowe, dlatego aż do lat 50. nie posiadała ani jednej pętli. Wraz z wprowadzaniem do ruchu nowych polskich tramwajów typu Konstal 5N, stopniowo likwidowano końcówki i zamieniano je w pętle, umożliwiające zawracanie tramwajom jednokierunkowym. Wiązało się to również z likwidacją niektórych odcinków, jeżeli nie było miejsca na budowę pętli. Taki los spotkał m.in. historyczną linię do parku Bażantarnia, którą skrócono aż o 700 metrów. Całkowicie natomiast zlikwidowano linię tramwajową na ulicy Traugutta i Agrykola.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
gringo
Bywalec
Posty: 35
Rejestracja: 28 wrz 2015, 15:09
Kontaktowanie:

Re: Tramwaje elbląskie

Postautor: gringo » 04 paź 2015, 22:31

Historia tramwajów w Elblągu
22 listopada 1895 – uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych. Nr 1: Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Studzienna – przystań nad rzeką Elbląg. Nr 2: pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Królewiecka – skrzyżowanie Dąbka/Teatralna;
Obrazek
22 maja 1897 – uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek – Stoczniowa – Królewiecka – Marymoncka – Bażantarnia (przedłużenie linii nr 2 do Dworca);
1901–1905 – rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej;
29 maja 1916 – przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichau cesarza Niemiec Wilhelma II;
1927 – uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów;
1928 – otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej;
1 czerwca 1946 – wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Robotnicza – Browarna – Obrońców Pokoju);
1 listopada 1946 – wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (Bażantarnia – Marymoncka – Królewiecka – Stoczniowa – Brama Targowa – Stary Rynek – Kowalska – 1 Maja – grobla św. Jerzego – skrzyżowanie Bema/Mickiewicza);
3 kwietnia 1947 – uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański – 1 Maja – Traugutta – Górnośląska – cmentarz Agrykola);
15 lutego 1951 – oddanie do użytku nowego odcinka linii od Dworca PKP do ul. Druskiej;
1955 – budowa pętli na ul. Druskiej i Obrońców Pokoju (dotychczas były to tylko przystanki końcowe);
1955 – budowa pętli na ul. Saperów (przedłużenie trasy od skrzyżowania Bema/Mickiewicza);
1956 – budowa pętli w Parku Bażantarnia (skrócenie trasy do mostu na rzece Kumieli);
1956 – rozpoczęcie budowy dwutorowej linii tramwajowej na ul. 22 Lipca (Piłsudskiego), w następnych latach uznano ją za bezcelową i rozebrano;
1957 – budowa drugiego toru na ul. Grunwaldzkiej;
1957 – pierwsze dostawy wagonów 5N i 5ND;
1967 – likwidacja linii nr 3 do cmentarza Agrykola;
1968 – wycofanie tramwajów ze Starego Miasta i skierowanie ich przez ul. Pocztową;
15 kwietnia 1980 – dwa pierwsze wagony 805Na w Elblągu;
24 listopada 1986 – przedłużenie trasy z ul. Obrońców Pokoju do osiedla Zawada i otwarcie nowej linii nr 3 (Saperów – Ogólna);
1995 – stulecie tramwajów elbląskich;
12 grudnia 1996 – ostatni dzień kursowania wagonów 5N i 5ND;
11 stycznia 1997 – wprowadzenie do ruchu wagonów niemieckich GT6;
31 sierpnia 2002 – oddanie do użytku nowej dwutorowej trasy w ciągu ul. Płk. Dąbka (od pl. Jagiellończyka do ul. Obrońców Pokoju), otwarcie nowych linii 4 i 5;
10 czerwca 2004 – uruchomienie sezonowej linii tramwajowej M, która jeździła po trasie Ogólna-Browarna-Królewiecka-Marymoncka, najprawdopodobniej do przełomu lipca/sierpnia 2004;
14 grudnia 2004 – wznowienie ruchu na ul. Grunwaldzkiej, oddanie do użytku nowego torowiska na odcinku od ul. Polnej do ul. Komeńskiego; wznowienie funkcjonowania linii nr 3; linie nr 1, 2 i 4 wracają na swoje stałe trasy, linia 5 ponownie nie kursuje w weekendy;
8 kwietnia 2006 – w związku z wymianą toru, umożliwiającego skręt z ul. Królewieckiej w ul. Pocztową, linie nr 2 i 4 w kierunku ul. Druskiej kursują po zmienionych trasach; linia nr 2 od ul. Królewieckiej po trasie: Robotnicza-Browarna-Zajezdnia-Browarna-Robotnicza-Pocztowa i dalej po trasie na ul. Druską; linia nr 4 w kierunku ul. Druskiej kursuje ul. Browarną po trasie linii nr 1;
19 listopada 2006 – jednodniowe zawieszenie funkcjonowania linii nr 3, związane z wymianą torowiska na ul. Pocztowej na wysokości budynku I LO; linia nr 1 kursuje po trasie Druska-pl. Konstytucji; linia nr 2 po trasie Marymoncka-Królewiecka-Browarna-Obrońców Pokoju; linia nr 4 po trasie Węgrowska-płk. Dąbka-Królewiecka;
21 grudnia 2006 – oddanie do użytku dwutorowego odcinka w ciągu ul. Ogólnej (do skrzyżowania z ul. Legionów), wprowadzono do użytku nowe wagony niskopodłogowe;
20 stycznia 2007 – w związku z wymianą toru, umożliwiającego skręt z ul. Pocztowej w ul. Królewiecką, linie nr 2 i 4 w kierunku ul. Ogólnej i Marymonckiej kursują po zmienionych trasach; linia nr 2 od ul. Druskiej po trasie: Pocztowa-Robotnicza-Browarna-Zajezdnia-Browarna-Robotnicza i dalej po trasie na ul. Marymoncką; linia nr 4 w kierunku ul. Ogólnej kursuje ul. Browarną po trasie linii nr 1;
15 czerwca 2008 – jednodniowe zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowych na ul. Browarnej, związane z wymianą torów umożliwiających skręt z ul. Obrońców Pokoju w ul. Browarną; linie nr 1 i 3 kursują w obie strony przez ul. płk. Dąbka; uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej po trasie: Robotnicza-Browarna-Obrońców Pokoju-płk. Dąbka-Matejki-Krakusa-Browarna-Robotnicza;
28 czerwca 2010 – zawieszenie funkcjonowania linii 3 i 5 w związku z remontem układu komunikacyjnego w rejonie pl. Konstytucji; linie nr 1 i 4 kursują okrężnie, linia 4 po trasie: Ogólna-płk. Dąbka-Królewiecka-Browarna-Obrońców Pokoju-płk. Dąbka-Ogólna, linia 1 po trasie: Ogólna-płk. Dąbka-Obrońców Pokoju-Browarna-Królewiecka-płk. Dąbka-Ogólna; linia 2 po trasie: Zajezdnia-Browarna-Królewiecka-Marymoncka; w południowej części miasta wprowadzono zastępcze linie autobusowe Z3 i Z4;
19 sierpnia 2010 – oddanie do użytku nowego torowiska na placu Konstytucji oraz ulicy gen. Grota-Roweckiego (wraz z przygotowanymi rozjazdami w kierunku ulicy 12 Lutego), częściowa likwidacja torowiska na ulicy Grobla św. Jerzego; wznowienie funkcjonowania wszystkich linii po swoich stałych trasach;
3 kwietnia 2011 – jednodniowe zawieszenie funkcjonowania linii nr 1, związane z cząstkowym remontem torowiska na ul. 3 Maja, polegającym na wymianie podbudowy torowiska na wysokości budynków nr 2 i 4; linia nr 4 dojeżdża do pl. Konstytucji; linia nr 2 do pętli przy ul. Saperów; wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej po trasie Dworzec-Druska-Dworzec;
9 marca 2012 – rozstrzygnięcie konkursu w którym głosowano na patronów tramwajów, otrzymały ich wszystkie tramwaje typu PESA 121N;
1 kwietnia 2012 – w związku z przebudową torowiska ul. Pocztowej zawieszono pracę wszystkich linii tramwajowych do odwołania; na południu miasta wprowadzono zastępcze linie autobusowe T3 oraz T4, natomiast na północy wprowadzono zastępcze linie tramwajowe – 200 z pętlami w zajezdni i Marymonckiej oraz 300 i 400 z pętlami w zajezdni i Ogólna (Nad Jarem);
15 kwietnia 2012 – pożar tramwaju typu GT6 w godzinach porannych na ul. Robotniczej;
9 października 2012 – zawieszenie funkcjonowania linii 300 i zamknięcie odcinka na ul. Obrońców Pokoju oraz ul. Browarnej powyżej zajezdni; wydłużenie trasy zastępczej linii autobusowej T3 do pętli na ul. Odrodzenia;
6 kwietnia 2013 – pożar tramwaju typu GT6 w godzinach popołudniowych w rejonie skrzyżowania ulic Królewieckiej i Moniuszki; wycofanie z eksploatacji wagonów typu GT6;
27 maja 2013 – rozpoczęcie trzydniowych prób torowisk na ul. Grunwaldzkiej i Bema oraz test nowego torowiska na ul. Pocztowej;
3 czerwca 2013 – wznowienie funkcjonowania linii nr 1 i 3 w kierunku ul. Druskiej i Saperów po skróconej trasie (od zajezdni); zamknięcie linii na ul. Ogólnej, płk. Dąbka Obrońców Pokoju i Królewieckiej, zawieszenie linii nr 200 i 400; wprowadzono zastępcze linie autobusowe T1, T2 oraz Z;
10 sierpnia 2013 – dwudniowe (10 i 11 sierpnia) zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowych, związane z remontem ul. Browarnej; wydłużono kursy linii autobusowej nr 14 od Dworca do ul. Druskiej;
18 października 2013 – w nocy 18/19 października trafia do miasta pierwszy z dwóch tramwajów typu MAN M8C zakupionych w Augsburgu, który został zmodernizowany przez poznańską spółkę Modertrans;
29 października 2013 – wznowienie funkcjonowania linii tramwajowych nr 2, 4 i 5 (także w weekendy) po swoich stałych trasach, w związku z zamknięciem dolnego odcinka ul. Browarnej kursy zjazdowe i wjazdowe tych linii odbywają się przez ul. Ogólną, płk. Dąbka, Obrońców Pokoju i górny odcinek ul. Browarnej; zmiana trasy linii nr 1, funkcjonuje ona na odcinku Zajezdnia – Ogólna; zamknięcie linii na ul. Robotniczej i Browarnej (od zajezdni do ul. Teatralnej); zawieszenie funkcjonowania linii nr 3; likwidacja zastępczych linii autobusowych T1, T2 oraz Z; pojawiają się ponownie tramwaje typu GT6;
15 grudnia 2013 w nocy 15/16 grudnia do miasta trafia drugi zmodernizowany tramwaj typu MAN M8C zakupiony w Augsburgu;
10 stycznia 2014 – pierwszy dzień kursowania zmodernizowanych tramwajów typu MAN M8C;
7 maja 2014 – likwidacja przystanków tramwajowych na wysokości ul. Węgrowskiej;
08 września 2014 – oddanie do użytkowania torowiska na ul. Robotniczej oraz Browarnej (od zajezdni do Robotniczej); wznowienie funkcjonowania linii nr 3, linia 5 nie funkcjonuje w weekendy; powrót linii nr 1 na swoją stałą trasę Druska – Ogólna; zakończenie trwającego ponad dwa lata remontu, wszystkie linie jeżdżą po swoich stałych trasach;
23 listopada 2014 – z okazji 119 lat tramwajów w Elblągu na ulice miasta wyjeżdża zabytkowy wagon typu 5N #012; kursuje w godz. 10-15 po trasie linii nr 4; przejazd bezpłatny;
14.06.2015 w nocy 14/15 czerwca do miasta trafia trzeci zmodernizowany tramwaj typu MAN M8C zakupiony w Augsburgu;
26.06.2015 – z okazji 120 lat tramwajów w Elblągu na ulice miasta wyjeżdża zabytkowy wagon typu 5N #012; kursuje do końca wakacji codziennie oprócz poniedziałków w godz. 14-19 po trasie Marymoncka – pl. Słowiański – Saperów bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich; przejazd bezpłatny;
Obrazek

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość